Prijzen in

  • EUR European Euro
  • USD United States Dollar
  • TRY Turkish Lira
  • KZT Kazakhstan Tenge
  • RUB Russian Ruble
  • IRR Iranian Rial
  • UAH Ukraine Hryvnia
  • SEK Sweden Krona
  • AED United Arab Emirates Dirham
  • LYD Libya Dinar
  • SAR Saudi Arabia Riyal
  • JOD Jordan Dinar
  • QAR Qatar Riyal
  • KWD Kuwait Dinar
  • GBP British Pound

Wat is een Tapu?

Een TAPU is een document waaruit blijkt wie de rechtmatige eigenaar is van een onroerend goed in Turkije. Het is dit document dat de transactie bevestigt en pas nadat het is verkregen wordt u erkend als volledig eigenaar van het Turkse vastgoed.

In Turkije is de enige officiële overheidsinstantie voor de uitvoering  en de controle betreffende de verwerking van de documenten voor aangekocht onroerend goed het Bureau van Kadaster en Tapu. Het is deze overheidsorganisatie die garant staat voor de wettigheid en de transparantie van een transactie.

Na het sluiting van de overeenkomst betreffende de aankoop van een onroerend goed en het voorbereiden van de documenten die nodig zijn voor de eigendomsregistratie van het onroerend goed, start ons kantoor de procedures met een volmacht van de cliënt. We versturen zijn documenten aan het Bureau van Kadaster en Tapu van de stad en het district waar het pand werd gekocht.

Na de komst van positieve reacties van de bevoegde controle-instanties voor buitenlandse burgers en na de betaling van de belastingen en heffingen, ontvangt de koper een document (TAPU) dat bevestigd dat hij de nieuwe eigenaar is van desbetreffende onroerend goed; en dat bevestigt dat de overdracht van de eigendomstitel van de verkoper naar de nieuwe eigenaar is uitgevoerd.

De TAPU, de eigendomsakte, bevestigd het tijdloze en absolute recht van eigendom, dat, na het sluiten van het aankoop- en verkoopcontract, door niemand mag aangevochten worden. Een of meerdere natuurlijke personen of rechtspersonen kunnen vastgoedeigenaren zijn.

Wat voor soort gegevens zijn vastgelegd in de Tapu?

  1. Provincie
  2. Stad
  3. Gemeente
  4. Wijk
  5. Straat
  6. Plaats
  7. Kavelnummer
  8. Type vastgoed *
  9. Totale oppervlakte van het perceel
  10. Afbakening
  11. Type eigendom
  12. Kadastrale waarde
  13. Doel van het onroerend goed **
  14. Aandeel van het geheel wanneer het een perceel betreft met meerdere eigenaars
  15. Gebouw
  16. Verdieping
  17. Nummer appartement
  18. Vorige eigenaar en reden van de eigendomsoverdracht ***
  19. Eigenaar van het onroerend goed
  20. Datum van de overdracht van de eigendomstitel (registratiedatum van de Tapu)
  21. Nummer in het kadastraal register
  22. Handtekening van het diensthoofd van het Bureau van Kadaster en Tapu of een persoon bevoegd is in zijn naam te tekenen.

* Bij het registreren van een eerste appartement wordt in de regel hier ARSA aangeduid (wat perceel betekend). Hier wordt het aandeel van de grond van het appartement aangegeven, dat wil zeggen dat ze het aandeel in het perceel registreren van het hieronder vermelde appartement. Als het appartement is gekocht na een paar jaar na de ingebruikname van het gebouw, dan wordt Mesken (plat) geschreven. Het is ook mogelijk dat Dukkan wordt geschreven, als het gaat om commercieel vastgoed.

** KAT MULKIYETI betekent dat het onroerend goed volledig wordt overgebracht in de woningvoorraad.
KAT IRTIFAKI betekent dat op basis van een bouwvergunning, de Tapu voor de bouwplaats is verdeeld in een per-appartement Tapu.
DEVRE MULK betekent dat de eigenaar alleen het recht koopt om het onroerend goed te gebruiken voor een korte periode in het jaar (een soort van timesharing).

*** Een reden voor de overdracht van de titel kunnen zijn: verkoop (inclusief het gebruik van een hypotheek), erfenis, gift en anderen.

Het registreren en de afhandeling van de formaliteiten voor een Tapu voor een buitenlandse burger – als er al buitenlandse eigenaren in het huis / complex zijn – duurt 1-3 dagen, afhankelijk van de werklast van het Bureau van Kadaster en Tapu. Als je de eerste buitenlander bent, dan moet u eerst de toestemming van het Ministerie van Oorlog in Izmir krijgen. Dat duurt 1,5-2 maanden, en dan kunt u ook de Tapu registreren op de hierboven beschreven wijze.

Bevoegde medewerkers van ons kantoor zullen al uw vragen beantwoorden en u helpen met het papierwerk.


Heeft u vragen? Bel ons!

Yildirim Ozden - Algemeen Directeur
Yildirim Ozden
Algemeen Directeur
+90 242 606 11 55